Vleesvervangers uit de supermarkt

Geen vlees: dit zijn goede alternatieven

Als je gaat stoppen met vlees eten, zoek je goede alternatieven voor vlees. Gelukkig zijn er de laatste jaren enorm veel nieuwe producten ontwikkeld. Zowel voor de flexitariër als de doorwinterde veganist. Kook je avontuurlijk en is je grote hobby mooie recepten zoeken en uitproberen? Of hou je het liefst van aardappels, vlees en groenten? Goede alternatieven voor vlees zijn voor iedereen beschikbaar.

Vleesvervangers uit de supermarkt

Net echt: stukjes bewerkt sojaproduct dat naar spek, kip of gehakt smaakt. Zelf bij de kleinste supermarkt te verkrijgen tegenwoordig. Voordeel is dat het stoppen met vlees eten zo wel heel makkelijk wordt. Je vervangt gewoon de vleescomponent van je maaltijd met de vervanger. Nadeel is de prijs; deze producten zijn niet goedkoop. Verder is het natuurlijk bewerkt voedsel en ook de milieubelasting is niet gunstig. Wel beter dan vlees natuurlijk, dus voor af en toe een uitstekend alternatief. Of als instap voor de echte vleeseter.

Tofu, tempeh en seitan

De voorlopers van de nieuwe vleesvervangers. Vroeger alleen in de reformwinkel te verkrijgen, nu in iedere supermarkt. Qua voedingsstoffen zijn dit prima producten. Zeer geschikt als vleesvervangers. Ook prijstechnisch een fijn product. Nadeel is dat het lastig is, om ermee te koken. De beginnende kok kan er zelfs beter niet aan beginnen. Gelukkig weten supermarkten dat ook en kun je alvast gemarineerde varianten kopen. Zeer geschikt om te wokken bijvoorbeeld, simpel en smaakvol. De moeite waard om eens te proberen.

Jackfruit

Helemaal hip; dit stukje fruit waar een paar jaar geleden nog nooit iemand van gehoord had. Soms kun je ze vers krijgen bij een groentewinkel of de supermarkt. In blik zijn ze ruim verkrijgbaar. De smaak is heel neutraal. Je gebruikt de jackfruit wegens de structuur; die is echt “vlezig”. Met jackfruit kun je bijvoorbeeld een veganistische pulled pork maken, of een kip kerrie. Het is belangrijk dat je beseft dat jackfruit geen volledige vleesvervanger is. De voedingswaarde schiet dan te kort. Maar als aanvulling om af en toe een heerlijk net echt “vleesgerecht” te maken, is het een prima keuze.

Peulvruchten

De absolute winnaar onder de vleesvervangers. Voedingswaarde is fantastisch: als je peulvruchten met graan combineert krijg je hoogwaardig eiwit binnen. Goedkoop en niet bewerkt, maar vooral erg smakelijk. Wraps met bonen is een gerecht waar niemand het vlees mist. Linzen in de bolognesesaus in plaats van gehakt, geeft een heerlijk mondgevoel. Het koken met peulvruchten is ook nog eens eenvoudig.